Dążymy do pogłębiania wiedzy o systemach podatkowych, dlatego od czasu do czasu publikujemy nagrania z wykładów czy webinarów. Zachęcamy do ich obejrzenia przed kontaktem bezpośrednim.

HITY I BUBLE PODATKOWE w POLSCE w 2020 roku - Mateusz Tomczyk dla VETO

Podczas wywiadu dla Veto Mateusz Tomczyk z Independent Finance opowiedział o tym, w jakiej sytuacji warto rozważyć otwarcie spółki zagranicznej oraz jak optymalizować podatki, jeżeli zachodzi konieczność bycia opodatkowanym w Polsce. Przytoczone zostały przykłady rozwiązań i pułapek podatkowych zastawionych przez polskiego ustawodawcę na polskich przedsiębiorców. Wyjaśnione zostają kwestie jak z poszczególnymi przypadkami można sobie poradzić.

Każdy w POLSCE byłby MILIONEREM, ale... - Mateusz Tomczyk dla VETO

W kolejnym odcinku dla Veto Mateusz przybliża opodatkowanie dochodu w Polsce w odniesieniu do siły nabywczej. Nadmienione zostają korzyści wynikające z możliwości obniżenia opodatkowania w Polsce oraz nie płacenia wysokiego ZUS'u. W trakcie wywiadu porównane zostają różne formy prowadzenia działalności w Polsce i za granicą (z naciskiem na Wielką Brytanię i Estonię) z przedstawieniem szczegółowych zalet poszczególnych rozwiązań. Reasumując - Mateusz odpowiedział na pytanie czy optymalizacja poprzez spółki zagraniczne to nadal dobre rozwiązanie.

JAK ZROBIĆ CROWDFUNDING? JAK ZNALEŹĆ INWESTORA? - Mateusz Tomczyk 3/3

W ostatnim odcinku serii Mateusz Tomczyk dla Veto. Panowie skupili się na odpowiedzi na pytania dotyczące rozwiązań crowdfundingu udziałowego. Poruszono także temat tokenizacji udziałów, poszukiwania inwestorów, koszt przygotowania do crowdfundingu udziałowego i potencjalnego ryzyka.

Jak ZAREJESTROWAĆ FIRMĘ W ESTONII czy WIELKIEJ BRYTANII? - Mateusz Tomczyk dla VETO 2/3

W drugim odcinku z serii Wapniak pytał o kwestie związane z techniczną stroną rejestracji spółek zagranicznych między innymi w Wielkiej Brytanii lub Estonii. Poruszono także wątki takie jak: koszty w spółce, wpływ Brexitu na funkcjonowanie spółek w UK, rachunki bankowe, koszty założenia spółki i ubezpieczenie zdrowotne w Polsce.

Jak NIE PŁACIĆ ZUSU? Jak zarejestrować FIRMĘ ZA GRANICĄ? - Mateusz Tomczyk dla VETO. 1/3

W pierwszym z trzech odcinków Mateusz Tomczyk dla Veto. Mateusz odpowiedział kiedy, gdzie i czy opłaca się otwierać spółki za granicą. Ponadto wyjaśnił, którą jurysdykcję warto wybrać a jakiej unikać oraz jakie są zalety i obowiązki płynące z tytułu posiadania takich spółek. Mateusz odniósł się także do kwestii opodatkowania w Polsce oraz składek zusowskich.

Co to jest equity crowdfunding i tokenizacja?

Mateusz Tomczyk wyjaśnia czym jest equity crowdfunding oraz w jaki sposób można go wykorzystać do rozwoju własnej firmy. Poruszono także temat tokenizacji przedsiębiorstw oraz tego, czy w przyszłości crowdfunding oraz tokenizacja mogą wyprzeć standardowe IPO.

200 Spółek w 5 lat! czyli jak nie płacić podatków?

Podczas wywiadu z youtuberem Wapniakiem poruszamy najważniejsze aspekty dotycząca posiadania spółki za granicą, szczególnie skupiając się na Estonii. Zostały również omówione obowiązki, które należy spełniać, by legalnie prowadzić zagraniczny podmiot.

Jak zarejestrować firmę w UK? Co z brexitem?

Kolejne nagranie Mateusza Tomczyka z Wapniakiem. W krótkiej rozmowie poruszono tematy opłacalności posiadania takiej spółki, pensji dyrektorskich oraz delegacji oraz korzyści podatkowych.

Jak legalnie nie płacić podatków oraz stokenizowac udziały w firmie?

Podczas wykładu został poruszony temat różnych jurysdykcji podatkowych (Estonia, UK, Singapur, USA) oraz ich zastosowań dla polskiego rezydenta podatkowego. Mówiliśmy o obowiązkach oraz korzyściach płynących z posiadania zagranicznego podmiotu, sposobach założenia spółki oraz różnicach w porównaniu do polskiego systemu podatkowego.

Druga część wykładu dotyczyła prowadzenia działalności związanej z kryptowalutami, z naciskiem na crowdfunding udziałowy. Naszym zdaniem ta forma pozyskiwania kapitału może w przyszłości zastąpić standardowe emisje papierów wartościowych (IPO).

Przepisy, o których wspominamy podczas wykładu dotyczą stanu prawnego na 2019 rok.

Dlaczego nie spółka offshore?

Słysząc zwrot „optymalizacja podatkowa” większość z nas myśli o maleńkim kraju na Pacyfiku, otoczonym ze wszystkich stron wodą, który oprócz turystyki może jedynie zaproponować przedsiębiorcom zagranicznym korzyści podatkowe wynikające z przeniesienia biznesu.

W dzisiejszych czasach, w których afery takie jak Panama Papers czy Offshore Leaks odbiły się szerokim echem, założenie spółki offshore mija się z celem.

Obecnie w większości krajów rozwiniętych obowiązuje lista rajów podatkowych, która według OECD zawiera kraje stosujące „szkodliwą konkurencję podatkową”. Polska nie stanowi tutaj wyjątku. Wręcz przeciwnie można uznać, że wychodzi przed szereg w „uszczelnianiu systemu podatkowego”.

Polski rezydent podatkowy, czyli osoba która spędza w Polsce powyżej 183 dni rocznie i posiada na terenie Polski centrum interesów życiowych, jest zobligowany do przestrzegania przepisów o zagranicznym podmiocie kontrolowanym. Pierwsza część przepisów o CFC stanowi, że prowadzenie działalności poprzez kraje, które są wpisane na listę rajów podatkowych będzie automatycznie opodatkowane 19% podatkiem CIT w Polsce. Należy rozliczać się z dochodów takiej spółki tak samo, jak ze spółki z o.o. zarejestrowanej w Polsce.

Zatem dlaczego nadal w Internecie krąży mnóstwo ofert różnych kancelarii podatkowych, które oferują zakładanie spółek w krajach z listy rajów podatkowych?

Polskie prawo podatkowe nie stanowi, że prowadzenie spółki w raju podatkowym jest nielegalne. Mówi tylko, że jest opodatkowane tak samo jak spółka w Polsce. Kancelarie podatkowe oferujące tego typu usługi wykorzystują ten fakt twierdząc, że działają zgodnie z prawem.

Kancelarie sprytnie „zapominają” poinformować klienta o tym, że poza respektowaniem przepisów i obowiązków stawianych przez kraj siedziby spółki (raj podatkowy), powinien respektować również prawo międzynarodowe oraz kraju swojej rezydencji podatkowej. Podczas spotkania z doradcami podatkowymi usłyszymy zapewne, że rejestr udziałowców w spółce z raju podatkowego jest chroniony prawem, więc polski urząd skarbowy nie będzie wiedział, że klient posiada spółkę w raju podatkowym. Niestety, to tylko połowa prawdy.

Od kilku lat obowiązuje system Common Reporting Standard (CRS), na podstawie którego instytucje finansowe (m. in banki i brokerzy) mają obowiązek podczas otwarcia rachunku zebrać od potencjalnego klienta informacje o beneficjencie rzeczywistym, czyli o udziałowcach spółki. Jeśli chcemy, by spółka z raju podatkowego miała rachunek w dość stabilnej jurysdykcji, najprawdopodobniej będziemy musieli podać te dane. Instytucja finansowa z kolei ma obowiązek raz na kwartał wysyłać dane o spółce i saldzie na rachunku do urzędów skarbowych udziałowców spółki. Wiemy już zatem, że nasz urząd dowie się, że mamy spółkę w raju podatkowym, bo sami podamy nasze dane do banku!

Kolejnym z najczęstszych argumentów jest brak obowiązku prowadzenia księgowości. W rajach podatkowych często nie musimy wykazywać żadnych dokumentów. Niestety, znów musimy zwrócić uwagę na polskie przepisy, które pozwalają polskiemu urzędowi skarbowemu na oszacowanie dochodów spółki, jeśli nie otrzyma on wiarygodnych danych od jej właściciela. Mając informacje o saldach na rachunku, nie będzie to zbyt skomplikowane dla urzędu skarbowego.

Dodając do tego brak świadomości potencjalnego klienta o przepisach CFC, dochodzimy do sytuacji, w której polski rezydent podatkowy płaci niemałe pieniądze za otwarcie spółki w raju podatkowym, a jednocześnie jego spółka offshore zostaje opodatkowana 19% podatkiem CIT w Polsce.

Naszym zadaniem jest uchronić przedsiębiorców z jednej strony przed nadmiernym opodatkowaniem, a z drugiej przed nietrafionymi optymalizacjami podatkowymi. Wybór odpowiedniej jurysdykcji podatkowej do celów działalności gospodarczej to połowa sukcesu. Drugą połową jest rzetelny partner w dziedzinie doradztwa podatkowego, którego życzymy wszystkim przedsiębiorcom.